«Ser ikke ut som hun svelger sperm...»

21.08.2015 - 14:32 79 kommentarer

I går møtte jeg ei jente på 18 år. Hun skriver en relativt stor blogg med rundt 5.000 daglige lesere. Nesten hver dag får hun kommentarer på bloggen sin om at hun er stygg, altfor tynn og ekkel. Det har hun fått i fem år.

Jeg møtte også en 21-åring. Hun heter Annsofi Pettersen, noen av dere husker henne kanskje fra X-factor i 2010? Hun har fått høre at hun er ei oppmerksomhetssyk hore, at hun skal brenne i helvete og at den mørke sangstemmen hennes må komme av at hun har vokst opp i et hjem med mye alkohol.

Heldigivis er det noen som gjør noe. Kari Traa har nemlig startet en ny kampanje, som heter #NoTrollCanBreakMe. Hun har fått med seg disse to jentene, og seks andre, på laget. Sammen skal de gå til krig mot nettrollene. De skal vise trollene at de ikke lar seg knekke, at de er sterkere og at ingen skal fortelle dem at de ikke er bra nok - i alle fall ikke fremmede mennesker som gjemmer seg bak «anonym» i kommentarfeltet.

Jeg gikk fra intervjuet med en vond følelse i magen. Så kom jeg til kontoret og skrev saken «Kari Traa vil jage nettrollene til skogs», der jeg fortalte jentenes historie. Det tok cirka 30 minutter før vi måtte stenge kommentarfeltet.



Jeg blir så sint! Hvem er disse menneskene?! Hva er det dere har opplevd som gjør at dere må oppføre dere sånn?

Så feige dere er, som gjemmer dere bak falske navn. Med unntak av deg da, Børre Tafsemester Bjerkland, som faktisk opererer under eget navn (og et sjarmerende mellomnavn, som jeg går ut ifra at du har funnet på helt selv).

På profilbildet ditt ser jeg at du står sammen med det jeg går ut ifra er familien din. To små jenter. Jeg vet ikke om det er døtrene dine, men jeg vil tro de er i familie med deg på ett eller annet vis. Det er da jeg slutter å være sint, og bare blir lei meg.

For Tafsemester Bjerkland: Hva hadde du gjort om noen kom med slike kommentarer til dine jenter? Hva hadde du gjort om en middelaldrende, vilt fremmed mann beskyldte de for å lyve om noe så vondt? En fremmed mann som sa at jentene bare ville ha oppmerksomhet, når de egentlig prøvde å kjempe for en god sak?

Hva hadde du gjort om en av jentene ble kalt stygg, ekkel og feit hver eneste dag på nettet? Ville du sagt: «Jaja, vennen, han som skrev det fikk sikkert litt adrenalinkick, det må være lov. Vi må få lov til å kose oss litt vi menn og.»

Du kan forøvrig droppe uttrykket «såkalte nettrollingene», Tafsemester. For det første er det feil, det heter nettroll. For det andre er det ikke noe «såkalt», det er reelt. De finnes overalt, og du er en av dem.

Mange går igjen

Jeg har nemlig sett deg før, Børre Tafsemester Bjerkland. Mange ganger før.

Etter kun seks måneder i Nettavisen er det faktisk ganske mange jeg kjenner igjen. Dere kommenterer ofte på de samme sakene, og de som omhandler kvinner er blant favorittene. For dere hater kvinner, ikke sant? Hater jenter som har selvtillit til å rope litt høyere, til å vise seg frem eller komme med sin mening. Da rister dere av sinne i den mørke kjellerstua dere sitter i, før dere hamrer løs på tastaturet for å sette oss på plass.

Dere var der da Romerikes blad skrev om Ida, som blogget som sexlivet som småbarnsforeldre. En 24-årig kvinne som skriver om sex! Hvordan våger hun?!

«Ser ikke ut som hun svelger sperm...» (kommentert av «Børre Tafsemester Bjerkland»)

«Merkelig hvor stor trang de fleste kvinner har for å vise fit....a. Kvinnegruppa ottar har en lang vei.» (kommentert av «Ballalaika»)

«La meg utfylle: Nettavisen er dessverre skjemmet av kvinnelige hjernedøde bloggere og kvinnesentrert, østrogenmasurbasjon opp og ned i mente! Ja, dere kan lære litt av våre nye landskvinner...» (kommentar av «Stayhard»)

Jeg kunne fortsatt i mange dager. Kunne kommet med hundrevis av eksempler på en rekke forskjellige artikler. Jeg jobber tross alt for et kvinnemagasin, så jeg ser mye.

Mener de fortjener det

Veldig ofte må vi bare fjerne kommentarfeltet. Spesielt i saker som omhandler kvinner.

Jeg har jo fått høre det selv også. På min tidligere blogg fikk jeg høre at jeg var dum, blond, stygg og grusom - alt på samme tid.

«Jeg håper AIDS eller lignende tar livet av deg,» skrev en. Da lo jeg bare. Men samme kveld gikk jeg litt fortere hjem fra bussholdeplassen, og før jeg la meg sjekka jeg at døra var låst tre ganger. 

Jeg skjønner at man som kvinne blir redd for å mene ting. Man vet jo hva som kommer fra nettrollene. Jeg vet at Tafsemester Bjerkeland mener at de som stikker seg frem bør tåle slike kommentarer. Det har han sagt til VG.

- Er folka voksne og stikker hue fram, tenker jeg at de tåler det og fortjener det, sa Tafsemesteren.

Hun 18-åringen som jeg møtte i går mener noe helt annet. Hun sliter med spiseforstyrrelser, depresjoner og sosial angst på grunn av kommentarer fra mennesker som mener hun fortjener det - bare fordi hun har en blogg.

Se dere i speilet, nettroll. Ta innover dere at dere ødelegger andres liv og skam dere.

Skam dere resten av livet.

79 kommentarer

Sofie

21.08.2015 kl.15:39

Jeg kan si meg helt enig i at kommentarene om nettroll, men jeg må også påpeke at du her ikke er noe bedre selv. Faktisk syntes jeg du i denne teksten har vært verre! Ja, disse folkene har kommentert helt utrolig teite kommentarer på artikkelen din, men du har faktisk hengt ut en person med fullt navn og kommentert denne personens handlinger! Som journalist burde du ha god kjennskap til vær-varsom plakaten, noe du ikke viser i dette innlegget!!

Børre bjerkland

21.08.2015 kl.15:45

Jeg heter Børre, ikke Børge 😉

Ellers bare bekrefter denne art det jeg sa, dere er bare oppmerksomhetssyke , og drømmer om 15 min " berømmelse " og klapp på skulderen I fra pk folket..netttroll er de som kaller andre netttroll

Nina

21.08.2015 kl.15:49

Når han skriver slike ting med fullt navn får han tåle å bli tatt for det, spør du meg.

Irene

21.08.2015 kl.15:53

han opererer under sitt fulle navn så artikkelforfatter henger ikke ut noen!Han har valgt å kommentere noe offentlig så da er han også en offentlig person. sier som henriette lien på morgen klubben med loven og co: fjern alle disse kommentarfeltene! de har aldri gjort nytten sin uansett.. om ikke vi på miraluløst vis kan lære oss å bruke dette kommentarfeltet på en mer saklig og ordentlig måte..

Norskgoy

21.08.2015 kl.16:01

Godt er det at jeg kun skal stemme på menn i år. Dvs gi ekstrastemmer.

Sven Åke Svensson

21.08.2015 kl.16:06

Jeg synes dere jentene er skikkelig tøffe. Det krever sin kvinne å stille opp mot alt detta oppgulpet. De samme folkene deltar i andre debatter og. Det er kun oppgulp og trakasering som gjelder. Saklige debatter og konstruktive innlegg begynner å bli en sjeldenhet grunnet disse. Kan man henge de ut så gjør det. De valgte selv å gå ut i offentlig fora og oppføre seg slik. Ergo de får ta konsekvensen av det og.

Børre bjerkland

21.08.2015 kl.16:08

Nettavisen og spes siden er ren søppel og sosialpornografisk, og tipper det ikke skal mye skole og iq til for å publisere ende løser art om jenner, kardashian og sophie Elise, art stjålet I fra andre medier...og for ikke glemme alle pupper og sex art deres, som små unger lett kan trykke seg inn på..

Skam deg Kjersti, skam deg for livet

Sven Åke Svensson

21.08.2015 kl.16:12

Børre. Helt seriøst. Gi deg nå føre du får en reaksjon ifra noen du kjenner du ikke vil ha. Nettavisen er en av få nettaviser med suksess nettopp grunnet dems innhold. Appelerer ikke det til deg så slutt å les. Men. Ettersom du kontinuerlig driver som dette så appelerer nok dette mye mere til deg enn du gir uttrykk for. Du har driti deg ut. Ta det som en mann.

Børre

21.08.2015 kl.16:17

Nettroll. Ikke neTTTroll. Jeg antar at utfra hva, og hvordan du kommenterer, så er du utdannet ved Livets Harde Skole. Så du er nesten unnskyldt idiotien du lirer av deg. Nesten.

Mike Valifications

21.08.2015 kl.16:26

Lurer på når det skal gå opp for folk at innlegg som dette er bensin på bålet. Formålet med trolling er jo å skape reaksjoner.

Jonas

21.08.2015 kl.16:34

Børre du Børre..

Hva har egentlig disse damene gjort deg som gjør at du er så sint? Hatefulle meninger og trolleri om det gjelder kvinner, innvandrere eller folk med andre meninger en deg selv.

Trist egentlig. Er det så kjedelig hjemme at du må søke spenning på nettet?

Ekkel Mann

21.08.2015 kl.16:36

Lenge leve fosterstilling og offerkort - ikke sant? Se - nå er det inn i tiden å prøve å jage et eller annet netttoll til skogs ... på samme tid - som, ingen kvinner vil røre ved at ... De som er styggest mot hverandre- det er jenter mot jenter og kvinner til kvinner! Ingen utfører så mye psykologisk terror som det samme kjønn utfører mot hverandre!

Gutter gir hverandre en på tygga - usikre jenter derimot, skriker og skråler, hvisker og tisker - alt for å ikke måtte se på seg og egne valg. For - det er vel sånn at - det er aldri jenter sin skyld er det vel? Noe denne her blogg understreker. Ikke et kløyva ord er delt videre om jenters oppførsel - nei, her skal man atter en gang vri og vrenge fokus over på noen andre.

Mobbing: Gutter og jenter mobber like mye. På samme tid - så, har det kun vært spaltemeter på spaltemeter om "stakkars kvinner og jenter" som har fått seg en smeller eller to på nettet. Er ikke det litt rart - at, gutter og jenter mobbes like mye - men, det er bare jenter som får plass i media?

Er det ikke litt rart hva som selger for dere jenter? Rosabloggere har titusener av følgere - bare sånn at man er sikret å være inn i tiden - slik at man ikke skal stikke seg ut. For, farlig å havne utenfor den sikre klikk - er det ikke? Menn derimot? De driter i hva andre menn måtte synse og mene om egen karakter. Menn bryr seg ikke om andre menn sine kropper eller valg. Kvinner derimot ... stakkars de som stikker seg ut med en veltrent kropp. Da får man igjen et greit flash av hvilken ondskap kvinner besitter.

Kunne ikke blogger heller vært oppriktig ærlig - og, delt en overskrift som var sånn her: Nå er de fæle menn på gang igjen. For - noe likestilt skyld og pekefinger er det jo ikke. Blir ikke nevnt andre diskusjoner der menn blir truet med knusing av kneskål eller drap. Men ja - det er jo akk så meget lettere å være offer ... Det er jo akk så meget lettere å fordele skyld - enn, å ta grep for egen lek - er det ikke?

Ellers, har denne her blogger alt tapt diskusjon - når man selv hundser og hetser med ord og vridning rundt profilbilder og denslags. Det samme har så denne "Nina" over meg ... da hun mener at - stiller man opp med ekte navn - så må man tåle. Vel - hva man må man tåle? Trodde det som var tema - at man ikke man måtte tåle ... En regel for noen, en helt annen for andre? "Hvilket sjokk" ...

Børre Bjerkland

21.08.2015 kl.16:51

Med endeløse rekker av pupper og lår, slanking og trening, sex tips og masse annet søppel, så har denne idiot bloggeren skamvett å kalle seg journalist, morsom, en ape kan gjøre jobben til Kjersti. .

Og så sexfikserte, som unger lett kan se og klikke seg inn på, så er denne " journalisten " århundres største hykler og dobbelmoralist

Børre Bjerkland

21.08.2015 kl.17:11

Først sjikane, så åpent kommentarfelt, så alle kan mobbe og skrive dritt, anonymt. .

Skam deg Kjersti, det største netttrollet av alle

Runar Andersen

21.08.2015 kl.17:21

Vit at dere har de fleste menn med dere. Og jeg synes kampanjen er fin den.

En ting er nå kommentere mot innvandring i alle saker, tidvis usaklig, men akkurat disse trollene sliter jeg med å forstå.

Hva gjør at de sender private meldinger med slikt språk? Hva ønsker de å oppnå. Jeg synes der er så tullete at jeg har ikke ord.

Det prates mye om mobbing, men når man ser hvordan mange voksne skriver på nett, så kan man jo begynne å lure på den kampen kan vinnes...

Kasper Johannsen

21.08.2015 kl.17:29

Gunnar tjommlid er litte dreti ut og, flott, gass på.

Ove Kristian

21.08.2015 kl.17:44

Hvorfor irritere seg over kvinner som blogger og eller driver mee politikk i mediene? Og hvorfor slenge seksuell dritt på dem? Dere veit innerst inne at kvinner takler seksuell sjikanering dårligere enn menn, så hvorfor ikke la damene være i fred? Kom heller med konstruktiv kritikk.

Veldig anonym :)

21.08.2015 kl.17:58

Børre tålte ikke det der... Her renner det jo over.

Anne Trevla

21.08.2015 kl.18:04

Presisering og generell kommentar til denne debatten

Det er forskjell på nettroll og netthetsere. Nettrollene skaper kvalm for gøy. Personlig kjenner jeg mange som går inn på kommentarfelt og skriver noe dritt bare fordi det er gøy at folk blir sinte. De mener gjerne ikke det de skriver, og de prøver alltid å provosere andre kommentatorer i feltet så mye som mulig.

Netthetsere derimot er de som har et bevisst mål om å kritisere bloggeren/artikkelforfatteren, eventuelt tekstens objekt. De skriver nedsettende kommentarer for å få utløp for et helt reelt sinne de føler selv.

Når det gjelder nettroll: Det funker ikke å rope "haters!" til nettrollene, de elsker det. Om vi skal gå de imot hjelper det ikke å være sterke og si at vi ser ned på dem, men vi må rette fokuset mot at selv tullemobbing på nett oppfattes som helt reelt og kan ha katastrofale konsekvenser. De som troller MÅ lære seg å tenke konsekvens.

Angående netthets er kampanjen til Kari Traa inne på noe. Men det er SÅ lett å havne i fallgruven hvor man ender opp med å kjempe tilbake med samme mynt. Etter min mening er slaget tapt allerede der. Folk hetser fordi de er sinte. Vi blir sinte av hetsen, og hva gjør vi? Vi hetser tilbake. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest at det er den "sinte, hvite, feite mannen uten jobb som sikkert bor hos moren sin" som er netthetseren. Jeg forstår at man er sint, men svarer man slik mister man hvertfall retten til å være offer.

Når det er sagt er jeg veldig for at vi står opp mot netthets, men det må siktes riktig først.

Når det gjelder hetsing fra mann til kvinne og kvinner i mellom er det ganske naturlig at man reagerer sterkere når det er fra mann til kvinne. For det første fordi menn er genetisk bestemt til å være kraftigere enn kvinner, derfor er voldsfrykten større. For det andre er det vanlig og til en viss grad aksept for en viss konkurransementalitet mellom kvinner, vi kritiserer hverandre for de vi evolusjonistisk sett er konkurrenter. Det samme gjelder ikke for menn, hatet er vanskelig å plassere i noen naturlig bås, derfor føles det mye mer personlig.

JA det er kvinner som diskriminerer menn, hetser menn på nett og utenfor. Men i det samfunnet vi lever i i Norge i dag er det svært mye mer kvinnehets. Noe av en særlig krenkende seksuell art. Dette er et svært stort problem, mye større enn at kvinner hetser andre kvinner. Her må det gjøres noe, fort. Jeg synes problemet er så stort og har så graverende konsekvenser at kommentarfelt bør tas bort. Hvertfall under avisene, og så får bloggerne selv bestemme hvor mye de tåler.

Børre Bjerkland

21.08.2015 kl.18:12

Kjersti gjør her akkurat det samme som hun er sinna for, hallooo..

Sjikane I mot navngitte og kommentatorfelt

Hvor folk kan skrive anonymt..

For en idiot dette kvinnfolket er, gud bedre..

Skam deg Kjersti,din hykler

Lagertha

21.08.2015 kl.18:39

Dette er damer som legger til rette for sharia! Man vil få et samfunn der det er om å gjøre å være et offer, der muslimer som tar all kritikk av deres religion personlig vil få støtte av "søte damer" før de selv blir halshogget. For å sette det på spissen. Er man ikke moden for å delta så får man la vær. Og har man ikke noe fornuftig å si, men kun viser seg fram så er det det samme!

Ida Johanson

21.08.2015 kl.18:44

Skjønner ikke hvordan noe som setter fokus på mobbing skal bli snudd til noe negativt i kommentarfeltet? Og nettavisen kan vel ikke være så grusom, om du kontinuelig leser og kommenterer, Børre?

Lattermild

21.08.2015 kl.18:48

Jeg tenker det at det er vel du Børre som er oppmerksomhetssyk som raser rundt på nettsteder du ikke liker og skriver om mennesker du ikke kjenner på en måte som gir deg oppmerksomhet. Er det virkelig denne negative oppmerksomheten du vil ha? Bør du ikke heller bruke tiden din på å gjøre noe med livet ditt på en positiv måte slik at du ikke har tid til å sitte å studere alt dette du ikke liker...

Mitt forslag er å ikke gi Børre oppmerksomhet og slette han der han kan slettes så holder han nok opp når han ikke får sine 15 min med fame. På seg selv kjenner man andre.....

Anonym

21.08.2015 kl.18:49

Lille Børre. Hvor skal man starte... Leser sjeldent disse kommentarfeltene, da de stort sett innholder sjikane eller rasisme. Rasisme kan umulig være din greie, Børre. Som medlem av Klanen kan du umulig være bekjent av det. Kanskje. Jeg kunne senke meg ned på ditt nivå. Jeg kunne si at hadde jeg p..... den stygge kjerringa di med skjevt tryne, måtte jag tatt xanor etterpå for å dempe panikkangsten. Jeg kunne sagt det, men det holder jeg for god til. Jeg kunne ha kommentert de to jentene dine. Du verden som jeg kunne kommentert dem. Det er kun fantasien som setter grenser. Jeg kunne forresten droppe å lage lage kommentarer om dem selv. Kunne egentlig bare kopiert noen av dine kommentarer fra andre innlegg. Det hadde jo funka. Skal likevel ikke gjøre det. De kan tross alt ikke noe for at de har en sånn far... Vi lever alle med våre byrder. Det som undrer meg mer at vi har et par felles venner på Facebook. Og de er innmari ok mannfolk. Tror de er ganske flaue på dine vegne. Tror jeg skal snakke med dem om det. Du må jo bare fortsette å mobbe unge jenter. Drite deg ut. På ett eller annet tidspunkt blir vel disse kommentarfeltene lagt ned. Og da kan jo du lage en blogg? Den blir sikkert lest....haha. Eller så blir du bare glemt som visse andre. Og bare omtalt med initialer. Som visse andre. Lite menneske i en alt for stor kropp. Alt for stor kropp, vennen min :-)

Archimedes

21.08.2015 kl.19:02

Sitat: "OppmerksomhetssykE jenter..gi oss ex på disse såkalte nettrollingene, alt for lett å bare påstå ting uten å dokumentere ting"

Siste del - at det er altfor lett å servere påstander uten å dokumentere - er trivielt sant og utgjør ikke grunnlag for noen diskusjon.

Hva er forøvrig problemet? Mener du at det skal være ulovlig å mistenke angivelige ofre for nettrolling for å overdrive problemet? Mener du at det skal være ulovlig å gi uttrykk for denne mistanken? Mener du at det skal være ulovlig å be om konkrete og etterprøvbare eksempler på at det angivelige problemet faktisk er reelt?

Du virker rett og slett sutrete over at du ikke blir behandlet som en prinsesse som heves over kritisk evaluering. Vel, beklager, men i de voksnes verden er det faktisk slik ting fungerer.

Dama

21.08.2015 kl.19:14

Disse typene. Har ikke de en jobb? Fritid?

Ekkel Mann

21.08.2015 kl.19:21

Men, kvinner er jo like sterke og flinke som alle menn - hvordan kan det da ha seg at - det er bare kvinner som faller til offerstilling? Media spinner gang på gang på kvinner som opplever urett - men, særs særs aldri menn. Hva kan det ha seg? Hvor er det blitt av likestillingen?

Hvorfor er det så lite søkelys på kvinner og deres ugjerninger? Si meg, Anne Trevla - hvem er det som slår mest i et forhold? Riktig - det er kvinnen det. Anne Trevla - hvem er det som oftest slår egne barn? Riktig - det er kvinnen det. Hvorfor blir DET aldri nevnt på blogger? Hvorfor er det aldri et tema som "slår ann"?

Derimot, så viser det vel at kvinner er ikke bare offer? Det er ikke som media og deres kjepphester liker å spinne - for, forskning viser altså noe helt annet enn tårevåte blogger evner å få til. Kvinner har en helt annen bakside - som merkverdig nok - ALDRI blir tatt opp som et tema blant dere sterke kvinner.

Man er sterk når man slår små barn - er man ikke? Ja, nå fyrer jeg - for jeg er lei denne ensporet begredelige vinkling fra på det generelle - forsmådde kvinner! Men hei, gjerne snakk bort det faktum at kvinner er kvinners verste fiende. Bryr meg ikke. Derimot, denne maniske trang til å ty til vold - da gjerne ovenfor egne barn - det er for meg latterlig stort mysterium at det ikke er gjort noe med.

Sven Åke Svensson

21.08.2015 kl.19:34

Hahaha. Ler meg fillete av forsmådde menn. Kvinner er ulike. Allikevel taes her alle over en kam. Blogger går til angrep på konkrete uting, med konkrete personer. Så kommer det inn en haug mannfolk eller whatever og spyr ut det ene og det andre. Helt fantastisk å se at de blogger her skriver om dukker opp en etter en. Bare synd de ikke lenger tør å vise seg med fullt navn. Pysete. Hahahaha.

Dfh7

21.08.2015 kl.19:42

Børre er IKKE medlem av Klanen.

Han er kasta ut derfra pga nazisympatier

Anon

21.08.2015 kl.19:52

For øvrig

http://pluss.vg.no/2012/01/22/705/1Lb9nN5c

Børre Bjerkland

21.08.2015 kl.20:05

Aldri vært kasta ut av klanen, ei heller er jeg rasist eller noe, Nice try ☺

Jeg var derimot med å starta klanen I mot rasisme, og stolt av det...

Sven Åke Svensson

21.08.2015 kl.20:11

Knall Anon.

Du Børre.

? Det kan hende jeg angrer litt etterpå, og av og til rekker jeg å gå inn for å redigere det. Men er folka voksne og stikker hue fram, tenker jeg at de tåler det og fortjener det.

Risen bak speilet detta?

? Men du går inn og mener?

? Ja, jeg gjør det. Mest for å vise at jeg er der, for å få dem til å moderere seg. Men jeg synes vi bør bli flinkere til å differensiere debattene. Kanskje noen debatter bør forhåndsmodereres.

Det er endel selvmotsigelser her? Spesiellt sett i ly av de siste dagers kommentarer?

STZ

21.08.2015 kl.20:12

Tja er vel mer det at igjen så handler det om at "kvinner er ofre" når statistikk viser at menn mottar mer netthets enn kvinner (bortsett fra seksuelt ladede eller rettede kommentarer).

Det er nesten umulig å kommentere online uten å møte netthets, og so what? Blir bedt om ta livet mitt, få kreft, dø på daglig basis i online gaming. Bryr meg ingenting. Men så ble jeg faktisk mobbet, sånn seriøst med ord og vold fra ekte mennesker rundt meg i mange år. Det er tungt. Tilfeldige kommentarer fra anonyme mennesker online? Doesnt mean shit.

Og bildet du lenker, ingenting er galt der.

Kommentar en fra Reaper321 er noe vi alle har lagt merke til gang på gang, misunnelige jenter som rakker ned på andre jenter. Selvfølgelig rakker menn ned på jenter også, og jenter/menn ned på menn for den saks skyld.

Så har vi Børre, han uttaler seg ikke på veldig imøtekommende vis, men han ber om kilder for netthets. Det er ikke unaturlig å be om kilder for ting når folk ber om støtte. Spesielt ikke for noe så tullete som netthets.

Gunnar påpeker bare noe mange av oss vet, Kari er heit. Problemet er?

Så, du må forstå at de fleste bryr seg ikke om denne saken fordi den for det første gjør jenter til selvutnevnte ofre igjen for noe menn opplever og ser på som normalt. For det andre vil kvinner igjen rette fokus mot kvinner når menn generelt (og spesielt de som føler for å være nettroll) er invaliderte i samfundet og føler seg mindre sett og hørt enn de fleste (fordi de er, den vanlige mannen i gata er usynlig i samfundet).

Gidder ikke kommentere på senere sitater du bruker, men du tar jo ikke akkurat ting i kontekst eller for hva det er.

Du må ikke fjerne kommentarfeltet, du og mange andre må lære dere å bli voksne og ikke grine over tilfeldige internettkommentarer.

"Jeg skjønner at man som kvinne blir redd for å mene ting."

Det skjønner ikke jeg. Trodde dere ville behandles som menn, likestilling osv. Da er usaklige idiotkommentarer dagligdags, og man må bruke albuene for å karre seg til posisjon og stemme.

"Hun 18-åringen som jeg møtte i går mener noe helt annet. Hun sliter med spiseforstyrrelser, depresjoner og sosial angst på grunn av kommentarer fra mennesker som mener hun fortjener det - bare fordi hun har en blogg. "

Da bør hun lukke kommentarfeltet. Om du har såpass psykologiske problemer at kommentarer online er et problem for deg bør du ikke gjøre det synlig for det.

"Se dere i speilet, nettroll. Ta innover dere at dere ødelegger andres liv og skam dere."

Nei, helt seriøst. Nettroll ødelegger ingens liv. De som affekteres av nettroll sliter allerede og har fått det ødelagt/skadet fra før av.

Nå mener jeg nettroll og ikke folk som går inn for å ødelegge andre ved å følge etter dem online og gjøre dem utilpass hvor enn de er.

Men nei, slutt å gi nettroll (typen Børre Tafsemester idioten) skylden for at folk sliter. Ord har ingen mening før de tolkes og tolker du de negativt og de skaper emosjonelle negative problemer så har du allerede problemer med deg selv (selvbilde, depresjon, angst, gudene vet) og trenger en psykolog. Vi bør heller snakke om psykisk/mental helse og hvorfor tusenvis av tenåringer vokser opp med problemer og er psykisk svake i et land med gratis helsevesen og skole.

Problemet ligger i oppdragelse og skole, ikke i nettroll.

Anonymjente

21.08.2015 kl.20:37

Hei

Flott tiltak og flott at du får disse nett trollene ute i lyset.

Har selv blitt hengt grovt ut av en du nevner i skjermdump og i teksten her.

Grov mobbing og hets. Alt fra feit hore til at kobling til mennesker som man ikke ønsker å bli koblet til.

Hetsen har bare blitt verre og verre.

Til og med foreldrerollen blir bringet inn. "Du er en hore, er sikker på at barnet ditt er en jævla løsunge". Dette var kun for å såre mest mulig. Det er så trist, tristheten og alle følelsene har gitt meg dårlig selvbilde, og har blitt diagnoser med HS, høy sensitiv. Tåler ikke negative ting lenger og gråter ofte, av alt og ingenting. Blitt et veldig sårt og emosjonelt menneske etter all hetsen, mobbingen og grove uthenginger.

Blir glad for at folk som du, tar opp dette. Få det ut i lyset. Jeg heier på deg <3

Klem fra meg.

Jonas

21.08.2015 kl.20:40

Så søtt at sjarmtrollet Børre B spiller offerollen så fort noen spiller samme spill. Et ynkelig forsøk fra en kar som normalt ikke har noen hemninger med å slenge med leppa. Google noe av det denne karen har spydd ut av seg på nettet de siste årene. Du kommer til å bli sjokkert. Dvs om du har noen form for empati med kvinner, innvandrere eller folk som ikke holder til på den ytterste høyre fløyen av det politiske bildet. Glad han er ikke har noe som helst med Vålerenga å gjøre lengre.

Tor J Næss

21.08.2015 kl.20:43

Veldig bra. Vi trenger en trolljeger her hjemme ala Robert Aschberg. Børre Bjerkland er en av de verste nettræsshølene en kan komme over. Kommer en blogg om troll senere, han blir sentral der kan du si. VG har skrevet om han. http://pluss.vg.no/2012/01/22/705/1Lb9nN5c Ellers har han vært i vinen en del ganger før. Han er glad i ordet mongo ? https://dikern.wordpress.com/2012/08/26/borre-bjerkland-rider-igjen/ Sjarmerende kar det der.

Jeg ser det sytes fra "Sofie" over her over at bloggposten er like ille. Vel, da har du ikke sett mye. Disse nettræsshølene operer helt åpent på nettet og må finne seg i at deres oppførsel får lys på seg. Forøvrig er dette er blogg og Vær Varsom-plakaten gjelder ikke bloggere. Bloggeren har uansett ikke sagt noe som er injurierende på noen måte. Bloggeren har faktisk vært veldig snill. Husk at det du sier på nettet er i all hovedsak offentlig. «En ytring er offentlig når ytringen er fremsatt på en måte som gjør den egnet til å nå et større antall personer» Mange glemmer det! https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-90-2003-2004-/id179300/

Thyra Græsdal

21.08.2015 kl.21:08

Børre Bjerkland er notorisk over kanten. Han tror han er kul, og har fått flere politianmeldelser mot seg på grunn av sin nettatferd. Jeg er en av de som har anmeldt ham. Det gjorde jeg da han gikk inn på min daværende manns profil, og stjal et bilde av min da 9 år gamle datter, iført brudepikekjole i anledning mitt bryllup. Det bildet la han ut på nett, med påstand om at jeg hadde solgt datteren min som barnebrud. "For sånn gjør jo muslimer".

Arslan Younus

21.08.2015 kl.21:13

En lenger opp skrev at menn opplever mer netthets enn kvinner. Min erfaring er ikke den samme. Jeg har merket at kvinner har det mye verre enn oss menn. Jeg er mann og har i mange år vært ganske aktiv i nettdebatter. Jeg har opplevd en del dritt jeg også, men mine aktive venninner opplever mye mer hets enn meg.

Til dere kvinner som tør å stikke frem hodet, dere er tøffe og sterke kvinner. Som en annen skrev lenger oppe, dere har flere menn med dere. Dere fortjener all den respekten dere kan få.

Øyvind Wahl

21.08.2015 kl.21:13

Heldigvis er ikke folk sånn i "virkeligheten". Nettet har bare en tendens til å la folk slippe ut det verste i seg. Nettet er også ganske nytt, tror ting vil gå seg til. Ingen videre grunn til panikk, folk er som de alltid har vært. Bitre rasshøl har bare fått mer oppmerksomhet. Ta fra dem den, så er mye gjort.

Hanne S

21.08.2015 kl.21:22

Mye i dette kommentarfeltet minner om Dunning-Kruger-effekten, gjør det ikke folkens? altså; Det er de som kan minst som er mest sikre på hvor geniale de er. Jeg har en følelse av at dette er en gjenganger hos nettroll og andre hat og søppelspredere. Jo mindre de kan, jo høyere skriker de.Og jo mindre de er som mennesker, jo mer forsøker de å hevde seg ved å tråkke på andre. Jeg beundrer alle dere journalister, offentlige personer,bloggere og andre mobbeofre som daglig må tåle denne typen umenneskelighet! Dere er sterke, flotte og modige hele gjengen!

Dfh7

21.08.2015 kl.21:26

Det er flott å se at du fortsatt er en løgner av dimensjoner Børre.

Du et utestengt fra Klanen og alle dine gamle 'venner'tar avstand fra deg.

Børre Bjerkland

21.08.2015 kl.21:38

Thyra over her er dømt for å nett hetset Oskar Jørgensen, hun av alle burde holde kjeft 😃

21.08.2015 kl.21:41

Dfh7, ditt anonyme netttroll,ikke vits å ta deg seriøst når du ikke har baller nok å si hvem du er..

Tor j Næss

21.08.2015 kl.21:44

Dfh7, så en art om at klanen samarbeider med isko, som har nazister I sine rekker.

Kaster du ikke store steiner I glasshus nå ?

Dfh7

21.08.2015 kl.21:59

Tor....

Klanen har aldri samarbeidet med Isko Boys.

Ove Kristian

21.08.2015 kl.22:02

Ser at det er kommet flere kommentarer. Mest trolling om likestilling og så videre. Men heldigvis ingen "hore" eller "voldta", kommentarer. Det er slike kommentarer som kan knekke en og ikke trolling om at kvnner hører hjemme i senga og i kjøkkenet. Så det er ennå håp.

Dfh7

21.08.2015 kl.22:02

Morsomt å se Børre uttale seg om ting han ikke vet noe om.

Har du selv ikke vært saksøkt.......

Tor j Næss

21.08.2015 kl.22:03

Dfh7,ikke gjør deg dum, vi ser dette på vpn og klanssidene, de gikk I marsj sammen til grunnstein edleggelsen, og har egen tribune og banner på ullevål.

Vi følger med ser du ☺

Alf Gunnar Rugtveit

21.08.2015 kl.22:06

Riktig over,thyra fikk 5 Tusen I bot etter å ha blitt dømt skyldig I å ha kalt denne Oskar for pedofil bla.

Og dere jenter mobber aldri 😉

Øyvind Bergh

21.08.2015 kl.22:15

Hipp hurra for Børre og alle de som har meldt seg ut av klanen når de samarbeider med nazister

Åssen går det når klubben fronter antirasisme?

Dhf7

21.08.2015 kl.22:25

Takk Berg!

Du har skjønt det :-)

Anonymjente

21.08.2015 kl.22:26

Børre er en vanskeligstilt mann.

Det er direkte synd på han. Burde ikke han heller ha fått seg en jobb, framfor å slenge mest mulig dritt til andre mennesker.

Så mye Børre lirer ut av seg er så ondt.

Skulle ønske han fikk igjen på samme mynt, en vakker dag!

Anonymjente

21.08.2015 kl.22:29

Jeg er full og mente ikke det over.

Unnskyld Børre

Øivind Bergh

21.08.2015 kl.22:33

Noen her misbruker mitt navn og Alf Gunnar Rugtveits navn. Det er nok Børre Bjerkland - ett av de mest patetiske fjols nettet har å by på.

Jeg har ikke skrevet flere innlegg her.

Geir Hongrø

21.08.2015 kl.22:50

Er ikke denne Næss over her en av rævdilterne ti, tjomlid, som støtta tjomlid når han blogga om at han ønsket lavere seksuel lavalder.

Vi har et navn på folk som liker småunger

Øyvind Bergh

21.08.2015 kl.22:52

Jeg er stein nå, har røyka 2 bønner på kort tid ☺

Alf Gunnar Rugtveit

21.08.2015 kl.22:57

Ha ha, er det derfor du er så rabiat rundt på nettet, Norges største netttroll 😀

Alf G Rugtveit

21.08.2015 kl.23:28

Takk Øivind Bergh for at du så, og sa fra at både ditt og mitt navn har blitt misbrukt her til å skive kommentarer. Ja det nok Børre Bjerkeland som står for dette, trolig godt hjulpet av andre I samme divisjon som dette ensporede simple nettbølla Børre.

Øivind Bergh

21.08.2015 kl.23:48

Ja, Alf, det er nok Børre og noen av de andre i samme taperliga. Jeg så innlegg av "Geir Hongrø" som ikke var skrevet av han som faktisk heiter det også. Så mye tapere er denne gjengen.

Louie

22.08.2015 kl.00:08

«Børre bjerkland

21.08.2015 kl.15:45

Jeg heter Børre, ikke Børge 😉

Ellers bare bekrefter denne art det jeg sa, dere er bare oppmerksomhetssyke , og drømmer om 15 min " berømmelse " og klapp på skulderen I fra pk folket..netttroll er de som kaller andre netttroll»

Har ikke voksne folk kommet seg over «Det du sier er du selv.» nivået fra før barnehage?

Hva har egentlig skjedd med ordinær, saklig og voksen kommunikasjon?

Alf Gunnar Rugtveit

22.08.2015 kl.00:12

Disse venstrevridde klovnene, ødelegger alle tråder og diskusjoner de kommer over.

En gjeng tapere

Dfh7

22.08.2015 kl.00:28

Det er synd på folk som Børre....

Som truer Klansfolk og ansatte i Vål'enga på livet.

Ordentlig supporter har han aldri vært.

...

Jonas

22.08.2015 kl.00:39

sjekker man IP addressen på de siste innleggene tipper jeg de alle kommer fra Børres pc.. Ikke uvanlig taktikk der i gården. Ynkelig og ikke spesielt effektivt.

Dfh7

22.08.2015 kl.01:13

Selv om jeg ikke helt skjønner hva nazi klanen har med tråden å gjøre !

Joachim strandberg

22.08.2015 kl.01:47

Heldigvis stemmer jeg frp og holder med lsk

ToveMette

22.08.2015 kl.04:29

Bra skrevet Kjersti! Tommel opp for deg :-)

Lisa-Marie

22.08.2015 kl.07:44

Enkelte som kommenterer her inne på denne tråden, sitter også på svaret til hvordan vi kan redusere slike uverdige kommentarer på nettet. Hadde jeg kunne snakket til dere direkte ( Det er vel tydelig hvem dette gjelder), så ville jeg spurt om vi sammen kunne lage en kampanje mot netthets. Ingen vet bedre enn dere hvilke midler som ville hjulpet i en slik kampanje. Dere sitter på en kompetanse som mennesker som bla Kari Traa skulle satt veldig pris på.

Jeg kan argumentere for flere eventualiteter for hvorfor det har blitt som det har blitt ift netthets, men dere sitter med det faktiske svaret. Det hadde vært veldig spennende å se ett utfall av en kampanje dere hadde bidratt til. Jeg skulle selv vært med å sponset dette, dersom det skulle vise seg å bli en realitet. Det krever endog en selvinnsikt som ikke nødvendigvis vil anses som positiv (det er flere av oss som stoppes av stoltheten), så det kan hende at dette blir for langt unna en komfortsone.

Uansett bakgrunn for "trolling" og "hetsing" så tror jeg vi alle er enige om at det ikke er en verdig handling.

Morten Jørgensen

22.08.2015 kl.08:28

Børre.. aldri hørt om deg før, men faen for en usmakelig type. Gå søk hjelp! Du kan ikke ha det godt med deg selv

Gunnar Tjomleee

22.08.2015 kl.09:34

Direkte unødvendige kommentarer de kommer med mot disse jentene, men Kari Traa er da hot uansett

Anonymjente (ekte)

22.08.2015 kl.11:05

Jeg drikker verken alkohol eller skriver slikt, Børre. Ser

At du og har misbrukt både navnet til Alf Gunnar og Øivind Bergh her.

En vakker dag håper jeg du blir lei av all pisset du skriver til

Folk. Har blokkert deg på Facebook, alle profilene dine deriblant bikkja di.

Du har store vrangforestillinger og bør sjekkes øyeblikkelig!

HRF

Simen

22.08.2015 kl.11:47

jeg er enig i mye av teksten for øvrig. Men du åpner innlegget med å si hvor feige de som skriver dritt bak anonymt navn er, for så å henge ut han éne som faktisk stiller opp med ekte navn. Oppfordrer ikke det bare til at enda flere bør begynne å skrive bak anonymt navn?

Og selv om jeg ikke er enig i meningene til Børre, så er jeg enig med han i noe av det han skriver her. Her blir han hengt ut for alle til å nærmest mobbe han, og attpåtil har alle mulighet til å mobbe i anonymt navn.

Det blir faktisk veldig dobbeltmoralsk, spesielt da du er journalist og burde vite bedre. Man kan jo sikkert kalle det "å smake sin egen medisin". Men for meg ble det her å dra det for langt. De verste nettrollene er de som skriver dritt til alt og alle, bak anonymt navn. Å henge ut de som faktisk tør å møte opp med sitt reelle navn, uansett kontroversielle meninger eller ytringer, synes jeg nesten det står litt respekt av. Kontra de som gjør det samme, bare med fake navn. Det er jo virkelig de som fortjener å bli hengt ut. Hadde du greid å avsløre navn og alder til en av de tullingene med anonymt navn, så hadde du hatt en fin sak.

Her synes jeg Kjersti, at du selv tråkket over streken, selvom jeg for all del forstår fristelsen. Saken er viktig og fortjener å bli belyst, for det er et problem. Men jeg synes du valgte helt feil vinkling. Får ikke inntrykk av at innlegget er forebyggende, snarere tvert i mot, så kan man jo se av kommentarfeltet at flere nett troll er født, skjult bak anonyme navn, som angriper og mobber det andre nettrollet, med navn, som innlegget ditt handler om.

freddy

22.08.2015 kl.16:06

de er flest damer som rakker ned på andre damer.... hvorfor sier damer til meg at de pynter seg mest for andre damer og ikke menn???? da sier det seg selv..........................

Harald Bahra

22.08.2015 kl.16:38

Børre Bjerkland da..

Leser du i det hele tatt gjennom visvaset du skriver?

"..og tipper det ikke skal mye skole og iq til..".. Du har jo en rettskriving og tegnsetting en sjimpanse verdig. Da må du jo ikke bruke argumenter som at folk har lav IQ og lav skolegang. Det slår jo bare tilbake på deg selv. Skjønner du virkelig ikke det?

Synes forøvrig det er interessant at du ikke kommenterer påstanden om at du bidrar til å ødelegge unge jenters liv. Vi andre får jo bare danne oss et bilde av deg og takke vår herre for at vi ikke er som deg- et, etter mitt syn, vemmelig og ondskapsfullt menneske det heldigvis ikke finnes mange av, men likevel for mange.

Hector Snusken Moløkken

22.08.2015 kl.18:06

Relativt patetisk å drive å skrive innlegg i andres navn. Han understreker jo bare poenget i bloggen....

Hector Snusken

22.08.2015 kl.18:40

Det er nok et par falske kommentarer fra "Tor J. Næss" over her også, vil jeg tro. De som er mest kritiske til Klanen. De er nemlig skrevet med liten j i midten, ikke stor J.

Thor Michelsen

22.08.2015 kl.21:49

Nå er dere kvinner (spesielt de feministisk anlagte) uhorvelig dumme når det kommer i interaksjoner med internett. Du tror nettroll spesifikt angriper kvinner? Bahaha få meg ikke til å le. Siste studie på feltet viser at menn mottar mye mer. Men du hører ikke menn skrike gjør du vel?

Artikler som dette får meg bare til å innse hvor vanvittig naiv, og ignorant visse personer på nettet er. Og viser helt klart det gigantiske skillet mellom vi som har vært her siden starten, og de nye som ikke har peiling.

Og det er ikke rart dere blir mål for nettroll. Dere gjør nøyaktig det de vil. Kanskje du bør lese definisjonen av ett nettroll? Dere må slutte med tullet deres. Lær av andre. Dere har nøyaktig 0% sjanse av å endre hvordan internett oppererer uten at jeg faktisk kommer til å hate dere (sensur og overvåkning).

Deres løsninger FUNKER IKKE. Kan dere ikke bare få dette inn i skolten? Lær av andre, som har vært på internett lengre. Men å bruke ressurser på slikt tøys som dette er helt meningsløst.

Jeg har blitt drapstruet og ønsket de mest horrible ting på nettet, kreft til far mor og hvermansen. Men om du bruker hodet litt, skaffer deg den rette holdningen og slutter å konstant tenke: jeg er offer jeg er offer jeg er offer jeg er offer. JEG ER OFFER, og fordi jeg er ett spesielt snøflak så skal himmel og jord beveges for at nettopp spesielle snøflak meg skal få verden til å endre seg som jeg forlanger. Jeg skal ikke måtte tilpasse meg noe som helst.

Hets på nettet er en vits. 99,99% er tull, samme prosent av trussler er helt uten troverdighet. Det er ikke noe farlig. Det betyr ingen ting overhodet. Det er faktisk for min del relativt kvalmt å høre hvor "vondt" dere har det, fordi noen som aldri vil kunne tvinge deg til noe, du aldri vil måtte møte, som aldri vil være en trussel for deg, som helt forferdelig. Prøv hele grunnskolen med mobbing og fysisk vold. Kom tilbake da, og fortell meg hvor fælt det er med skrift på en skjerm, uten noen form for konsekvens eller substans.

Ove Kristian

23.08.2015 kl.02:52

Thor Michelsen. Når det gjelder hets mot jenter og kvinner så går det desverre imot det mest sårbare punktet. Nemlig kroppene deres og blant annet trusler om voldtekt. Kvinner blir oftere voldtatt enn menn og kvinnene bryr seg mye om sitt ytre og hvordan de ser ut for omverdenen.

Selv om vi menn også får passet vårt påskrevet så er vi vel tøffere enn kvinner på det punktet.

Johnny Sivertsen

24.08.2015 kl.00:06

Jeg mener at når man har åpne kommentarfelt må man tåle nokså mye!!Forsvarer ikke griseprat og useriøse innlegg,men har selv opplevd at når jeg har kommentert noe jeg er helt uenig i,så begynner bloggerne å bli veldig useriøse,Ingen må fortelle meg at en jente på 15 år,har rett i alt hun/han skriver!! Og en annen ting,jeg mistenker at de fleste gjør dette for å få gratis klær,sminke osv....Blir det seriøst da?? Har en jente på 11 år,som leser noen bloggere fast.Og det har skapt veldig mye småkrangel mellom meg og henne,fordi "alt" kjente bloggere skriver er sant.Og en en annen ting,de fleste er kjempekjedelige å lese.Hva de spiser,hvilken klær de går med osv....Skjønner ikke hvorfor folk gidd å lese så mye møl?? mvh Johnny Sivertsen

Johnny Sivertsen 2

24.08.2015 kl.16:49

Jeg er ekstremt dum.

Skriv en ny kommentar

hits